4+4 dny v pohybu:
Fosilie: Stojíme v pohnutí
Smrt, ačkoliv se ji v dnešní době snažíme spíše vytěsnit z našich životů, je a bude stále jejich součástí. Jsme sami schopni autenticky vyjádřit smutek s odchodem milované osoby, dokážeme dnes realizovat pohřební rituál v takové formě, aby umožnil pravdivé prožití emocí a důstojné rozloučení se zemřelým?
Profese profesionálních truchličů, se objevuje již ve starověku, v Evropě pak od středověku do období baroka a dodnes jejich tradice, s určitými obměnami, v některých zemích přetrvává. Ať už jde o plačky a oplakávače, certifikované specialisty, nebo pohřební klauny, je jejich náplní práce zajištění důstojného rozloučení s nebožtíkem, udržování plynulé konverzace během obřadu, vzpomínání na zesnulého a jeho opěvování, vyvolávání a stupňování pocitů smutku v pozůstalých. To vše vykonávají truchliči zdarma, či za určitý finanční obnos. Jejich hlavním vyjadřovacím prostředkem jsou specifické zvukové projevy: pláč, nářek, či štkaní, které plynule přechází do zpěvu a mluveného slova, to vše doprovází efektní, smutek vyvolávají gesta, výrazové a pohybové prvky.
Jaké jsou nezbytné předpoklady, abyste se stali profesionálním oplakávačem? Co vše je součástí výrazového slovníku plačky? Jakým způsobem balancovat na pomezí humoru a smutku při výstupech pohřebních klaunů? Do jaké míry mohou projevy profesionálních truchličů působit věrohodně?
Hlavní dramaturgická linka se koncentruje na workshop/soustředění profesionálních truchličů a plaček, chráněné místo, kde mohou své předpoklady a dovednosti pro práci rozvíjet.
Interdisciplinarita, propojení pohybu, slova a zpěvu tvoří základ celého procesu vzniku a je pro zvolené téma zásadní. Umělci, podílející se na realizaci ideí, pochází z různých uměleckých oborů, jsou však schopni přesahů a propojení jednotlivých výrazových prostředků.
Představení se koná v rámci 29. mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu, který se uskuteční v Praze ve dnech 4. až 13. října. Festival tradičně propojuje divadelní a výtvarné umění. Pět zahraničních a sedm českých divadelních premiér bude programově doplněno dvěma výstavami. Více na https://ctyridny.cz/
Režie: Marta Trpišovská
Choreografie: Jana Látalová, Marta Trpišovská, Lea Švejdová
Tvorba a interpretace: Lukáš Bouzek, Radim Klásek, Jana Látalová, Mariana Novotná, Marta Trpišovská, Lea Švejdová, Michael Vodenka, Jana Vöröšová
Hudba: Jana Vöröšová
Kostýmy: Mariana Novotná
Světelný design: Michael Vodenka
Produkce: Fosilie z.s., Jana Látalová
Projekt podpořili: Ministerstvo kultury České republiky, Studio Alta, REZI.DANCE, 4 + 4 dny v pohybu
FOSILIE z. s. je spolek zabývající se současným pohybovým uměním a tvorbou. Spolupracuje s umělci z různých oborů a zaměřuje se na využití umění ve vzdělávání. Zakládající členky spolku Jana Látalová, Lea Švejdová a Marta Trpišovská dlouhodobě spolupracují na mnoha úrovních. Setkaly se při studiu na Duncan centre Konzervatoři, od roku 2001 se společně potkávají na mnoha uměleckých projektech a iniciují vznik autorských inscenací (Madame blanche, S kůží na trh, Exkurze s Helgou). Působily v souboru NANOHACH, který uvedl za 12 let existence přes 20 autorských představení a spolupracoval s významnými českými i světovými choreografy (např. Nigel Charnok, Ioana M. Popovici, Fabrice Ramalingom, Lenka Flory, Veronika Švábová). V posledních deseti letech se intenzivně zabývají možností využití umění ve vzdělávání s akcentem na kreativní proces, autentické vyjádření a tvorbu. Spolupracují s organizacemi SE.S.TA – Centrum choreografického rozvoje, Tanec Praha, divadlo Ponec, Duncan centre Konzervatoř.