Festival Alternativa: Den 2.
Vystoupí dvě zásadní postavy historie těchto přístupů: jeden ze zakladatelů volné improvizace Eddie Prévost s elektronikem Danielem Kordíkem a legendární iniciátor multimediální platformy Metamkine Jérôme Noetinger s hráčkou na elektronikou a Paetzoldovu flétnu Angélicou Castelló. Kontrastem k nim bude snová i temná digitální abstrakce Kenjiho Arakiho a sestavu doplní dva ansámbly, Bratislavský improvizačný orchester a na zakázku sestavený Ghost Ship Ensemble, kde povede Grégory Dargent výběr pražských hráčů nezápadní tradiční hudby.
Kenji Araki
Původem japonský, v Rakousku usazený hudebník Kenji Araki pracuje primárně s digitálním zvukem a jeho debut Leidenzwang zapadá do proudu postklubové elektroniky. Nahrávka rozkročená mezi pompou a melancholií zdařile balancuje maximalismus a nestabilitu typické pro klubové dekonstrukce s kompoziční důsledností, a ve výsledku je tak posluchačsky vstřícnější než žánrový standard. Tahle přístupnost pak otevírá cestu k současnému písničkovému zvuku z alba Hope Chess. Hyperpopová euforie s nezbytným autotunem je jen jedním dílkem skládanky. Temný kontrapunkt v Arakiho hudbě sahá nad rámec industriálních/EDM rytmů až k velkolepému doomgazeu ve stylu Jesu nebo The Angelic Process. Tekutá, chameleonská hudba nakonec funguje jako kontinentální alternativa k britským vokalistům typu Iceboy Violeta nebo Blackhainea: hluk i pop, kolosální zvuk a intimní emoce, jemná lyrika mezi ráznými rytmy.
Angelica Castelló & Jérôme Noetinger
Angelica Castelló a Jérôme Noetinger platí ve scéně za špičku, jejíž tvorbu se dlouhodobě vyplatí sledovat. Castelló, původem mexická, ve Vídni usazená hráčka na raritní Paetzoldovu flétnu a elektroniku, je vynalézavou skladatelkou pro nejrůznější ansámbly, ale především aktivní účastnicí evropské improvizační scény. Návštěvnictvo Alternativy si ji může mimo jiných projektů pamatovat z fenomenálního vystoupení tria NYX. Francouz Noetinger je spojený zejména se skupinou/labelem/kolektivem Metamkine, který se věnoval musique concrète a elektroakustické hudbě s multimediálními přesahy, a je rovněž zdatným improvizátorem pracujícím s páskami, analogovými syntezátory nebo nehudebními objekty.
Jejich duo, příležitostně vystupující a vydávající také pod hlavičkou Disturbio, charakterizují abstraktní meditace, ve kterých se z nehudebních a nelibozvučných prvků stává uhrančivá zvuková tapisérie. Elektronickými šramoty a pulzy se vinou řezavé motivy na flétnu i útržky z rozhlasového vysílání: subtilní, pointilistické i neklidné. Intenzitu vrtačky střídá pohyb po hraně slyšitelnosti, ze smyček se vynořují přerývané struktury. Castelló a Noetinger přistupují ke tvorbě soustředěně, až s jistou uměřeností, pohyb po v základu přehledném poli je ovšem nepředvídatelný.
Bratislavský improvizačný orchester
Po Vídni a Praze vzniklo na začátku roku 2023 větší improvizační těleso s improvizovanou sestavou i v Bratislavě. Soubor kombinující akustické a elektronické nástroje, jehož domovskou scénou je kulturní centrum A4, tvoří proměnlivá skupina zajímavých slovenských osobností – příležitostně třeba Andrej Gál, Slávo Krekovič nebo Barbora Tomášková. Bratislavský improvizačný orchester se věnuje volné i řízené improvizaci, vždy přitom platí, že každý koncert je jedinečný kromě samotné hudby také sestavou, do které se vedle místních zapojuje i hostující hudebnictvo. Produkce tělesa se překvapivě často pohybuje na hranici ticha, jako v debatě, kde je důležitější naslouchat než mluvit, z něj se ovšem může právě tak dobře vynořit osobitý bigbandový zvuk.
Ghost Ship Ensemble
Ghost Ship Ensemble je speciální projekt iniciovaný festivalem Alternativa, v němž se setká francouzský hráč na loutnu oud a multidisciplinární umělec Grégory Dargent s vybranými hudebníky z místní scény. Dargent, jehož vlastní tvorba integruje tuaregskou nebo tureckou lidovou hudbu s jazzem a improvizací, popisuje koncepci projektu jako orchestr, který hraje na lodi potápějící se uprostřed Středozemního moře. Čerpá přitom ze dvou slavných analogií: orchestru hrajícího na palubě potápějícího se Titanicu – a přelomové kontemplativní skladby The Sinking of Titanic od Gavina Bryarse – a lodi Ezadeen, na jejíž palubě nechala v roce 2015 posádka 359 syrských uprchlíků napospas moři.
Hudebním jádrem koncertu bude propojení blízkovýchodních tradic s možnostmi současné elektroniky. Dargenta doprovodí šestice pražských hudebníků a hudebnic, pro které je přirozený pohyb mezi volnou improvizací, modální hudbou a experimentem. Kontrabasista Luan Gonçalves a houslista Milan Jakeš jsou zkušení improvizátoři a spoluhráči z Prague Quiet Music Ensemble, klavírista Miloš Kunc je aktivním účastníkem pražské jazzové a improvizační scény, Silvia Morasten (zde zpěv, kamanče) a Ljuba Plavska (perkuse) se mimo jiné věnují výuce zpěvu a pravidelně se zapojují do aktivit kolektivu ModalMusic.cz a Mikuláš Mrva (saz, yayli tanbur, elektronika) je aktivní jak v okruhu modální hudby, tak na festivalu Ostravské dny. Akustické nástroje budou u Ghost Ship Ensemble procházet elektronickým procesováním – a nakonec mohou znít, jako by hrály pod mořskou hladinou.
Unijazz - sdružení pro podporu kulturních aktivit, z.s.