Čaj: Podhoubí talks – Mezi nadšením a vyhořením
Pandemie covidu-19 otevřela řadu debat o pracovních podmínkách v uměleckých profesích. Jednou z hlavních byla příprava Statusu umělce – o jeho podobě se vedly obsáhlé diskuse i rešerše, jejichž výsledky se však v přijaté verzi odrazily jen minimálně. Mezitím se objevily i další faktory, které situaci ovlivňují – třeba prudký nárůst inflace, jenž podmínky v performativních uměních ještě ztížil.
Na druhé straně se ale posílily i pozitivní trendy. Oslabila se tabu, která dříve bránila pojmenovávat problémy nahlas – například se otevřeně mluví o výši honorářů nebo o nerovnostech (např. rozdíly mezi honoráři režisérek a režisérů).
Diskuse se zaměří na to, jak s těmito tématy naložit teď a posunout debatu, když už jsou součástí veřejného prostoru. Spustily se skutečné změny k lepšímu? Nebo je potřeba hledat další cesty?
Pozvání přijali:
- Jana Návratová – odbornice na problematiku Statusu umělce (taneční kritička, předsedkyně správní rady ve společnosti Nadační fond pro taneční kariéru)
- Johana Bártová – nezávislá divadelnice (scénografka objektového divadla a dramaturgyně, FRAS a další projekty),
- Mark Kristián Hochman – herec působící na nezávislé scéně (Lachende Bestien) i ve zřizovaném divadle (Činoherní studio Ústí nad Labem).
je kulturní novinářka a moderátorka na volné noze. Je spoluautorkou podcastu Sirény, dříve pracovala v Českém rozhlase Radiu Wave a vedla Podcast týdeníku Respekt. Jako doktorandka na Institutu komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK se věnuje vykořisťování a prekarizaci českého novinářstva. Je spoluzakladatelkou spolku Ženy v médiích a působí v iniciativě Nadšením nájem nezaplatíš, která se zasazuje o zviditelnění pracovních podmínek kulturních publicistů a publicistek a jejich sdružování.
Programová linie Třetí prostor ožívá všechna místa v ARŠE+. Samotný název vychází ze sociologického konceptu třetích míst, který popisuje prostory mezi domovem, školou, nebo prací, kde se lidé schází a tráví v nich svůj volný čas. Více informací naleznete zde.