Divadlo Husa na provázku:
Vykouření
Jesus playing the role of European culture. An actor playing the role of Jesus. Actors who have nothing to do with the actor playing the role of Jesus. Theatrical provocateurs and free speech preachers who hold nothing sacred. Faithful Christians and muscular defenders of the true faith. Legal experts, media prophets... A Muslim woman. All of the above stormed through Goose on a String Theatre – and subsequently the media of the allegedly most atheist country in Europe – during the guest performance of Oliver Frljić's play in Brno in 2018. Four years later, the time has come to smoke out and cleanse both the stage and the media landscape. We need to return to where it all began – to the theatre.
Jiří Havelka (1980) patří k nejzajímavějším a nejvšestrannějším osobnostem současného českého divadla i filmu – režisér, dramatik, herec, moderátor a po několik let vedoucí KALD DAMU. Své originální a cenami ověnčené inscenace často staví metodou kolektivních improvizací a opakovaně přitom dokazuje, že mu komplexní i ožehavá společenská témata ani překvapivé formy jejich zdivadelnění nejsou cizí. Na Provázek se vrací po své úspěšné inscenaci Gadžové jdou do nebe z roku 2020.
inscenační tým
Režie: Jiří Havelka
Dramaturgie: Martin Sládeček
Scéna: Martin Ondruš
Kostýmy: Luděk Kellner
Rekvizity: Petra Jiránková
Asistent režie: Ctibor Němec
Inspice: Hana M. Senková
Foto a trailer: David Konečný
osoby a obsazení
Dalibor Buš
Růžena Dvořáková
Vladimír Hauser
Milan Holenda
Dušan Hřebíček
Jan Kolařík
Sylvie Kee Krupanská
Tereza Maxmilián Marečková
Dominik Teleky
Tereza Volánková
Zdislava Pechová
Michal Sikora j.h.
Ctibor Němec j.h.
Místo konání:
Velký sál
Délka:
100 minut, bez přestávky
Premiéra
11. listopadu 2022 - provázek.sál
hraničními obrazy a symboly, které mohou budit silné emoce.
umělá střelba
stroboskopické efekty
cigaretový kouř
Zběsile očistný scénický obřad na motivy skutečných událostí kolem jedné neskutečné kauzy, v níž hlavní roli sehrála česká společnost, přivede na provázkovské jeviště fragmenty právních textů, internetových článků a rozhovorů, diváckých dopisů, výpovědí svědků i Nového zákona. Postaví se přitom otázkám, které dodnes obcházejí kolem.
Jací ďáblové pokoušejí společnost k tomu, aby se dělila na bojechtivé tábory, a proč? Můžeme se z identity, která potřebuje obraz nepřítele, navzájem vyzpovídat? Lze smířit jazyk víry, v níž je Ježíš spasitelem, s jazykem umění, pro něž je metaforou, jinak než soudní cestou?
První část inscenace pracuje s hraničními obrazy a symboly, které mohou budit silné emoce. Citlivé diváky si také dovolujeme upozornit, že se v inscenaci používá umělá střelba a stroboskopické efekty. Pro zvýraznění režijního záměru herci na jevišti kouří cigarety.
Inscenace získala ocenění Činohra roku 2023 v Cenách Divadelních novin.