Divadlo Husa na provázku:
Vykouření
Ježíš, který hraje evropskou kulturu. Herec, který hraje Ježíše. Herci, kteří s hercem hrajícího Ježíše nemají nic společného. Divadelní provokatéři i kazatelé svobody slova, jimž nic není svaté. Věrní křesťané i svalnatí obránci víry pravé, vykladači práva, mediální proroci... Muslimka. Ti všichni se v roce 2018 u příležitosti pohostinského uvedení her režiséra Olivera Frljiće v Brně hlučně prohnali sálem Divadla Husa na provázku i mediálním prostorem údajně nejateističtější země Evropy. Čtyři roky poté nastává čas vykouřit a vyčistit obojí. Je třeba vrátit se tam, kde to celé začalo – do divadla.
19:30 Lektorský úvod Vykouření
Je to více než šest let, co mohli diváci zhlédnout dvě inscenace Olivera Frljiće při pohostinném uvedení i na prknech Divadla Husa na provázku. Vlna nesouhlasu však dosud neustala. Proč máme jako lidé potřebu se ke kontroverzním tématům stavět tak radikálně? Kde je hranice mezi tím, co si umělecká instituce může a nemůže dovolit? Jak se s touto kauzou vypořádat, aniž bychom ještě více rozdmýchali stávající konflikt? A co by na to všechno řekl Ježíš?
Jiří Havelka (1980) patří k nejzajímavějším a nejvšestrannějším osobnostem současného českého divadla i filmu – režisér, dramatik, herec, moderátor a po několik let vedoucí KALD DAMU. Své originální a cenami ověnčené inscenace často staví metodou kolektivních improvizací a opakovaně přitom dokazuje, že mu komplexní i ožehavá společenská témata ani překvapivé formy jejich zdivadelnění nejsou cizí. Na Provázek se vrací po své úspěšné inscenaci Gadžové jdou do nebe z roku 2020.
inscenační tým
Režie: Jiří Havelka
Dramaturgie: Martin Sládeček
Scéna: Martin Ondruš
Kostýmy: Luděk Kellner
Rekvizity: Petra Jiránková
Asistent režie: Ctibor Němec
Inspice: Hana M. Senková
Foto a trailer: David Konečný
osoby a obsazení
Dalibor Buš
Růžena Dvořáková
Vladimír Hauser
Milan Holenda
Dušan Hřebíček
Jan Kolařík
Sylvie Kee Krupanská
Tereza Maxmilián Marečková
Dominik Teleky
Tereza Volánková
Zdislava Pechová
Michal Sikora j.h.
Ctibor Němec j.h.
Místo konání:
Velký sál, volné sezení.
Délka:
100 minut, bez přestávky
Premiéra
11. listopadu 2022 - provázek.sál
hraničními obrazy a symboly, které mohou budit silné emoce.
umělá střelba
stroboskopické efekty
cigaretový kouř
Zběsile očistný scénický obřad na motivy skutečných událostí kolem jedné neskutečné kauzy, v níž hlavní roli sehrála česká společnost, přivede na provázkovské jeviště fragmenty právních textů, internetových článků a rozhovorů, diváckých dopisů, výpovědí svědků i Nového zákona. Postaví se přitom otázkám, které dodnes obcházejí kolem.
Jací ďáblové pokoušejí společnost k tomu, aby se dělila na bojechtivé tábory, a proč? Můžeme se z identity, která potřebuje obraz nepřítele, navzájem vyzpovídat? Lze smířit jazyk víry, v níž je Ježíš spasitelem, s jazykem umění, pro něž je metaforou, jinak než soudní cestou?
První část inscenace pracuje s hraničními obrazy a symboly, které mohou budit silné emoce. Citlivé diváky si také dovolujeme upozornit, že se v inscenaci používá umělá střelba a stroboskopické efekty. Pro zvýraznění režijního záměru herci na jevišti kouří cigarety.
Inscenace získala ocenění Činohra roku 2023 v Cenách Divadelních novin.